Popis úsporného opatření

Eletromobilita

Elektromobilita znamená používání elektrovozidel. V ČR je zatím málo rozvinutá, dá se říci, že se zatím spíše zaměřuje na jednostopá vozidla. Nicméně lze předpokládat, že v budoucnu dojde k jejímu masivnímu rozvoji. Výhodou je, že zdroj znečištění není v místě používání vozidla, což je obvykle v osídlených oblastech, ale je přesunut jinam (při použití elektřiny ze spalovacích elektráren). Pro pohon elektrovozů lze používat i elektřinu vyrobenou obnovitelnými zdroji, která se naakumuluje do baterií.

Nespornou výhodou elektroautomobilů je vedle nulového lokálního znečišťování i velmi levný provoz, navíc odpadá velké množství servisních úkonů, které jsou v běžném autě nutné.

Současnou nevýhodou elektromobility je malý akční rádius. Automobil obvykle na jedno nabití ujede 200 až 400 km a poté je nutné jej dobít. Nabíjení automobilu je poměrně zdlouhavé a je omezen i počet automobilů, které lze nabíjet současně. To je dáno tím, že pokud chceme nabít běžný akumulátor automobilu, který má kapacitu 50 kWh musíme dobíjet při napětí 230 V proudem 200 A abychom nabili akumulátor z 0 % na 100 % přibližně za hodinu. Nabíjení je možné provádět buď z nabíječky instalované v automobilu, což je nejzdlouhavější. Další možností jsou nabíjecí stanice. Zde existují 3 používané standardy. První je CCS, který používají evropská auta, druhý CHAdeMO využívaný japonskými auty, třetí je pak TESLA.

Hrozí, že při hromadném rozvoji elektromobility dojde k přetěžování přenosové soustavy. Zároveň je však elektromobilita výzvou, neboť baterie v automobilech mohou zároveň sloužit jako akumulace elektřiny a může jít o levné a decentralizované ukládání elektřiny vyrobené obnovitelnými zdroji. Mohl by tedy i existovat model, že v kanceláři se ráno připojíme na distribuční síť, automobil bude dobit a odpoledne, po příjezdu domů, bude automobil sloužit pro zásobování elektřinou v odpolední špičce. V noci, v době nízkého odběru, bude zase zpětně dobíjen.

Na obrázku můžete vidět v praxi, jak zásuvkový rozvaděč za 1.300,- Kč dokáže nabíjet elektromobil stejně rychle, jako velká stojanová nabíjecí stanice za 150-210 tisíc Kč. 
foto: archiv autora/teslaclub.sk
Na obrázku můžete vidět v praxi, jak zásuvkový rozvaděč za 1.300,- Kč dokáže nabíjet elektromobil stejně rychle, jako velká stojanová nabíjecí stanice za 150-210 tisíc Kč. foto: archiv autora/teslaclub.sk
  • Měrné ceny, úspory, návratnostiposlední editace 16.7.2018

    Orientační ceny jednotlivých elektromobilů

    Jaguar I-PACE

    TESLA 3

    Nissan E-NV 200 EVALIA

    BMWi3

    Volkswagen e-GOLF

    Nissan LEAF

    Hyundai IONIQ EV

    KIA SOUL EV

    Renault ZOE

    Volkswagen e-up!

    Renault TWIZY

    2 039 092 Kč

    1 100 000 Kč

    1 030 000 Kč

    1 014 000 Kč

    969 000 Kč

    926 000 Kč

    889 990 Kč

    869 980 Kč

    829 900 Kč

    639 900 Kč

    319 900 Kč

    Orientační kapacita baterie

    30 – 80 kWh

     

    Orientační spotřeba

    12-19 kWh/100 km

     

    Orientační doba nabíjení

    8-17 hodin

     

    Rychlonabíjení na 80% kapacity baterie

    30-60 minut

     

    Maximální dojezd na nabitou baterii

    250-500 km

     

  • Spočtěte si samiposlední editace 15.6.2018

    Na toto úsporné opatření nebyla doposud dohledána či vytvořena žádná dostupná kalkulačka. 

    Pokud o nějakém zjednodušeném (nejlépe online) kalkulačním nástroji víte, kontaktujte prosím administrátory.

  • Výhody, nevýhody, mýtyposlední editace 16.7.2018

    Silné stránky

    •  Ušetříte na palivu

    •  ušetříte na údržbě automobilu

    •  nulové lokální emise

    Slabé stránky (mýty)

    •  delší doba nabíjení

    •  krátký dojezd

    •  z globálního pohledu spaluje automobil uhlí, jelikož je elektřina z 60% stále v ČR z uhlí (viz energetický mix)

    •  stále malá sít nabíječek (e-čerpacích stanic) v ČR viz https://www.evmapa.cz/

    Příležitosti

    •  možnost získat dotaci

    •  možnost využít automobil jako rezervu při nenadálém výpadku elektřiny

    Hrozby

    •   

  • Související úsporné opatřeníposlední editace 16.7.2018

  • Specifika pro jednotlivé sektory budov a dotační potenciálposlední editace 16.7.2018

    Možno získat státní příspěvek z EU dotací

    viz program NÍZKOUHLÍKOVÉ TECHNOLOGIE - ELEKTROMOBILITA 

    https://www.mpo.cz/cz/podnikani/dotace-a-podpora-podnikani/oppik-2014-2020/vyzvy-op-pik-2017/default.htm

  • Termíny a definice

    Nejpoužívanější pojmypopisjednotka
    AC/DCStřídavý proud/Stejnoměrný proud
    C27dDistribuční dvoutarfiní sazba pro podnikatele: NT 8 hodin – elektromobil.
    D27dDistribuční dvoutarfiní sazba pro domácnosti: NT 8 hodin – elektromobil.
    Energetický mixNěkdy také jako "Národní energetický mix ČR" představuje přehled podílů jednotlivých zdrojů energie a slouží dodavateli elektřiny pro účely stanovení podílů jednotlivých zdrojů energie na své celkové směsi paliv a uvedení těchto podílů na dokladu dle Vyhlášky o vyúčtování dodávek č 70/2016 Sb. (§ 6 odst. 3 písm. a, § 7 odst. 3 písm. a nebo § 9 odst. 6) pro tu část dodávky elektřiny svým zákazníkům, která není prokázána uplatněnými zárukami původu v souladu s příslušnými právními předpisy a s Obchodními podmínkami Evidence záruk původu. V roce 2016 byl mix z 60% fosilních paliv (uhlí, ropad, zemní plyn), 30% jaderné zdroje a 10% obnovitelné zdroje s největším podílem biomasy, solární energie, vodní a větrné.
    HDOHromadné dálkové ovládání = dálkové řízení spotřebičů signálem po silové síti rozvodu elektřiny.
    Mennekes zásuvkaTyp zásuvky pro elektromobily. Standard pro většinu evropských vozů např. BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz.
    Yazaki zásuvkaZásuvka pro elektromobily Standard pro většinu japonských a francouzských vozů např. Nissan, Peugeot, KIA, Citroen.
  • Detailní popis úsporného opatřeníposlední editace 16.7.2018

    Technické údaje vybraných elektromobilů

    Elektromobil

    Tesla Model 3

    BMW i3

    VW e-Golf

    Nissan Leaf

    Tesla Model S 75D

    Maximální dojezd

    499 km

    300 km

    300 km

    250 km

    490 km

    Rychlonabíjení (80 %)

    30 minut

    30 minut

    45 minut

    30 minut

    70 minut

    Klasické nabíjení (100 %)

    8,5 hodiny

    14 hodin

    17 hodin

    13 hodin

    8 hodin

    Kapacita baterie

    75 kWh

    33 kWh

    36 kWh

    30 kWh

    75 kWh

    Hmotnost

    1 730 kg

    1 320 kg

    1 510 kg

    1 505 kg

    2 108 kg

    Točivý moment

    250 Nm

    290 Nm

    224 Nm

    498 Nm

    Spotřeba (na 100 km)

    18,79 kWh

    12,6 kWh

    12,7 kWh

    15 kWh

    19,13 kWh

    Maximální rychlost

    225 km/h

    150 km/h

    150 km/h

    144 km/h

    250 km/h

    Objem zavazadlového prostoru

    425 l

    260 l

    341 l

    370 l

    894 l


  • Referenceposlední editace 16.7.2018

  • Externí články, publikaceposlední editace 16.7.2018

 

Odborný garant a administrátor editací: Ing. Roman Šubrt - [napsat soukromou zprávu]

Autor: Ing. Petr Kotek, Ph.D.