Popis úsporného opatření

Pořízení nových vozidel s pohonem na CNG

Pořízení nových vozidel s pohonem na CNG může představovat nemalou finanční úsporu. CNG je stlačený zemní plyn a zkratka je z anglického Compressed Natural Gas. Jde o plyn obsahující převážně metan. Jeho hořením nevznikají pevné částice, takže je výrazně méně zdraví škodlivý než běžná paliva. Velmi zajímavou výhodou je cena paliva. 1 m3, což odpovídá přibližně 1 litru benzínu stojí cca 18 Kč. Úspora je tedy přibližně 40 % z nákladů na pohonné hmoty. Trochu problémem může být dostupnost tankovacích stanic. V současné době jich je v ČR necelých 200, ale lze koupit kompresor pro stlačování zemního plynu a pak je možné tankovat doma či ve firmě. Pouze je nutné mít registrační plynoměr a platit příslušnou daň z pohonných hmot, viz zákon č. 353/2003 Sb. - Zákon o spotřebních daních v aktuálním znění.

Označení aut s pohonem na zemní plyn neboli CNG
Označení aut s pohonem na zemní plyn neboli CNG
  • Měrné ceny, úspory, návratnostiposlední editace 17.7.2018

    Orientační měrné náklady

    Nové dle druhu vozidla. Ceny jsou obdobné jako u aut na naftu

    Např.

    Škoda Octavia G-Tec = 450 000 Kč

    Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX = 520 000 Kč

    Volkswagen Caddy 1.4 TGI = 583 000 Kč

    Možnost přestavby stávajícího auta na CNG

    35 000 – 60 000 Kč podle počtu válců

    Nádrž CNG velikosti 70L do stávajícího auta

    15 000 Kč

    Životnost nádrže CNG

    20 let (LPG pouze 10 let)

    Úspora

    Až 40% za pohonné hmoty

    Cena za kg pohonné hmoty

    23 - 25 Kč/kg

    Cena za 1 m3 paliva

    18 - 19 Kč/m3

    Ekvivalent

    1 kg CNG = 1,4 litru benzínu, 1 m3 CNG = 1 litr benzínu

    Průměrné náklady na 1 km

    Cca 1,2 – 1,4 Kč/km

    Srovnání s LPG

    20 % laciněji než LPG

    Cena domácí plničky na CNG

    Cca 150 000 Kč

    Úspora domácího plnění oproti plnění v CNG stanicích

    0,3 Kč/km = vynaložené peníze se vrátí za cca 500 000 Kč

  • Spočtěte si samiposlední editace 17.7.2018

  • Výhody, nevýhody, mýtyposlední editace 17.7.2018

    Silné stránky

    •  Ušetříte na palivu

    •  nízká spotřební a nulová silniční daň u aut do 12 tun

    •  Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv

    •  Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o 30 %, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů

    •   

    Slabé stránky (mýty)

    •  Malá síť tankovacích míst (menší než LPG stanic)

    •  Automobily mají obvykle zakázaný vjezd do krytých parkovišť

    •  I když se jedná o ekologické palivo, je stále vyráběno z neobnovitelných zdrojů

    •  Díky dovozu paliva může vlivem oslabení české koruny či zhoršení mezinárodních vztahů cena CNG stoupnout.

    Příležitosti

    •  Lze si pořídit vlastní kompresor pro tankování přímo z rozvodů zemního plynu

    • Na nákup vozů na CNG je možné získat státní dotace nebo úvěry od bank.

    Hrozby

    •  Při vlastním kompresoru je nutné se zaregistrovat k plátcovství spotřební daně, jinak hrozí postih ze strany finančního úřadu

     

  • Související úsporné opatřeníposlední editace 16.7.2018

  • Specifika pro jednotlivé sektory budov a dotační potenciálposlední editace 17.7.2018

    Rodinné domy

    nerelevantní

    Bytové domy

    nerelevantní

    Školská zařízení

    nerelevantní

    Administrativní budovy

    nerelevantní

    Hotely

    Lze použít automobily na CNG tam, kde mají hotely vlastní automobily, např. pro služby zákazníkům

    Obchodní centra

    nerelevantní

    Sklady

    nerelevantní

    Výrobní podnik

    V případě vlastních automobilů se může jednat o zajímavý způsob úspory nákladů. Je to vhodné zejména tam, kde automobily slouží pro pravidelné rozvážení zboží, např. pekárny, prádelny…

  • Termíny a definice

    Nejpoužívanější pojmypopisjednotka
    CNGStlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas). Většinou označení dopravních prostředků s pohonem na zemní plyn.
    LPGZkapalněný ropný plyn
    VRAZ anglického Vehicle Refuelling Appliance, česky nazývané domácí plnička CNG
  • Detailní popis úsporného opatřeníposlední editace 17.7.2018

    Na této kapitole se pracuje
  • Referenceposlední editace 17.7.2018

  • Externí články, publikaceposlední editace 16.7.2018

 

Odborný garant a administrátor editací: Ing. Roman Šubrt - [napsat soukromou zprávu]

Autor: Ing. Petr Kotek, Ph.D.