Popis úsporného opatřeníPořízení nových vozidel s pohonem na CNG
Pořízení
nových vozidel s pohonem
na CNG může představovat nemalou finanční úsporu. CNG je stlačený zemní plyn a
zkratka je z anglického Compressed Natural Gas. Jde o plyn obsahující
převážně metan. Jeho hořením nevznikají pevné částice, takže je výrazně méně
zdraví škodlivý než běžná paliva. Velmi zajímavou výhodou je cena paliva. 1 m3,
což odpovídá přibližně 1 litru benzínu stojí cca 18 Kč. Úspora je tedy
přibližně 40 % z nákladů na pohonné hmoty. Trochu problémem může být
dostupnost tankovacích stanic. V současné době jich je v ČR necelých
200, ale lze koupit kompresor pro stlačování zemního plynu a pak je možné
tankovat doma či ve firmě. Pouze je nutné mít registrační plynoměr a platit
příslušnou daň z pohonných hmot, viz zákon č. 353/2003 Sb. - Zákon o spotřebních daních v aktuálním
znění.

Označení aut s pohonem na zemní plyn neboli CNG
Měrné ceny, úspory, návratnostiposlední editace 17.7.2018
Orientační
měrné náklady
|
Nové
dle druhu vozidla. Ceny jsou obdobné jako u aut na naftu
Např.
Škoda Octavia G-Tec = 450 000 Kč
Zafira Tourer 1.6 CNG
Turbo ecoFLEX = 520 000 Kč
Volkswagen Caddy 1.4 TGI = 583 000 Kč
|
Možnost
přestavby stávajícího auta na CNG
|
35 000
– 60 000 Kč podle počtu válců
|
Nádrž CNG velikosti 70L do stávajícího auta
|
15 000
Kč
|
Životnost nádrže CNG
|
20
let (LPG pouze 10 let)
|
Úspora
|
Až
40% za pohonné hmoty
|
Cena
za kg pohonné hmoty
|
23 -
25 Kč/kg
|
Cena
za 1 m3 paliva
|
18
- 19 Kč/m3
|
Ekvivalent
|
1 kg CNG = 1,4 litru benzínu, 1 m3 CNG =
1 litr benzínu
|
Průměrné
náklady na 1 km
|
Cca
1,2 – 1,4 Kč/km
|
Srovnání
s LPG
|
20 % laciněji než
LPG
|
Cena
domácí plničky na CNG
|
Cca
150 000 Kč
|
Úspora
domácího plnění oproti plnění v CNG stanicích
|
0,3
Kč/km = vynaložené peníze se vrátí za cca 500 000 Kč
|
Spočtěte si samiposlední editace 17.7.2018
Výhody, nevýhody, mýtyposlední editace 17.7.2018
 |  |
Silné stránky
•
Ušetříte na palivu
•
nízká spotřební a nulová silniční daň u aut do 12
tun
•
Nejbezpečnější palivo – silnostěnné tlakové
nádoby odolné proti nárazu, minimální možnost úniku paliva, výbušnost směsi
případného uniklého paliva se vzduchem je 8 krát nižší než u kapalných paliv
•
Nejnižší úroveň emisí – emise CO2 sníženy až o
30 %, nulová emise pevných částic a aromatických uhlovodíků a aldehydů
•
|
Slabé stránky (mýty)
• Malá síť tankovacích míst (menší než LPG
stanic)
• Automobily mají obvykle zakázaný vjezd do
krytých parkovišť
• I když se jedná o ekologické palivo, je
stále vyráběno z neobnovitelných zdrojů
• Díky dovozu paliva může vlivem oslabení
české koruny či zhoršení mezinárodních vztahů cena CNG stoupnout.
|
Příležitosti
• Lze si pořídit vlastní kompresor pro
tankování přímo z rozvodů zemního plynu - Na nákup vozů na CNG je možné získat státní dotace nebo úvěry od bank.
|
Hrozby
• Při vlastním kompresoru je nutné se zaregistrovat
k plátcovství spotřební daně, jinak hrozí postih ze strany finančního
úřadu
|
Související úsporné opatřeníposlední editace 16.7.2018
Specifika pro jednotlivé sektory budov a dotační potenciálposlední editace 17.7.2018
Rodinné domy
|
nerelevantní
|
Bytové domy
|
nerelevantní
|
Školská zařízení
|
nerelevantní
|
Administrativní budovy
|
nerelevantní
|
Hotely
|
Lze použít automobily na CNG tam,
kde mají hotely vlastní automobily, např. pro služby zákazníkům
|
Obchodní centra
|
nerelevantní
|
Sklady
|
nerelevantní
|
Výrobní podnik
|
V případě vlastních automobilů se
může jednat o zajímavý způsob úspory nákladů. Je to vhodné zejména tam, kde
automobily slouží pro pravidelné rozvážení zboží, např. pekárny, prádelny…
|
Termíny a definice
Nejpoužívanější pojmy | popis | jednotka |
---|
CNG | Stlačený zemní plyn (Compressed Natural Gas). Většinou označení dopravních prostředků s pohonem na zemní plyn. | |
LPG | Zkapalněný ropný plyn | |
VRA | Z anglického Vehicle Refuelling Appliance, česky nazývané domácí plnička CNG | |
Detailní popis úsporného opatřeníposlední editace 17.7.2018
Na této kapitole se pracuje
Referenceposlední editace 17.7.2018
Externí články, publikaceposlední editace 16.7.2018
Odborný garant a administrátor editací: Ing. Roman Šubrt - [
napsat soukromou zprávu]
Autor: Ing. Petr Kotek, Ph.D.